Kirjandusteose analüüs
Koostaja: Bernard Puström
28.01.13
Faust
Johann Wolfgang Goethe
{väljaandmise koht ja aeg, nt Tln 2005}
1. Teose sisu
lühikokkuvõte
Fausti ja ta kaaslast jälitas puudel, kes
Faustile tema koduni järgnes. Faust laseb puudli sisse, peni on tegelt Mephistopheles.
Kui saatan on paljastatud, pakub ta Faustile näidata kõike, mida ta pole veel
näinud ning vastu tahab ta saada Fausti hinge. Faust pakub saatanale, aga
kihlvedu, et kui ta peaks elust mõnu tundma, siis võib Mephistopheles tema
hinge võtta.
Saatanaga mestis olev Faust armub noorde
Margaritasse(Gretchen) ning laseb kuradil teha kõik, et tüdruku süda võita.
Gretchen annab oma emale unerohtu,et Faustiga koos olla kuid see osutus
mürgiseks ja asjad läksid kõige hullemini. Gretchen jäi ka rasedaks ning ta
vend Valentin oli raevunud, ta kutsus Fausti duellile, Faust alistas ta
tumedate jõudude abil. Meeleheitel Gretchen uputas oma lapse ningi sattus
vangi. Mephistopheles proovis Fausti mõtteid mujale saada, vedades ta
Volbriööle. Faust tahtis siiski Gretcheni vanglast päästa, saatan oli nõus teda
ka aitama, kuid tagasi tuli ta siiski üksi nagu ta läks.
2. Teose
probleemistik ja ideestik
Miks ei ole heal järjel olevad isikud oma eluga
rahul? Isikud nagu Faust ei ole oma eluga rahul, sest nad mõtlevad üle ning ei
oska rõõmu tunda väikestest pinnapealsetest väärtustest.
Kuidas suudab inimene loobuda kõigest armastuse
nimel? Inimesed arvavad, et riskimine on seda väärt, kuid selle teose põhjal
kindlasti mitte, Gretchen kaotas oma ema, venna ning astus vastu oma usule ja
lõpetas omadega vanglas.
Miks satuvad siirad inimesed elu hammasrataste
vahele? Siirad inimesed tihti väga kergemeelsed ning lasevad võõraid ja nende
pahed ilma ettevaatuseta oma mugavustsooni. Samamoodi ka Gretcheniga, kellele
tõi Fausti elusse laskmine väga suure muutuse ning tema rahulik elu pöörati pea
peale.
3. Teose
peategelas(t)e iseloomustus
Faust on teose peategelane. Ta on õpetlane, kes
tunneb, et teadus on teda alt vedanud ning ta ei leia kunagi kõrgemat tarkust,
mida ta terve oma elu on õppides otsinud. Seda tõestab ta monoloog teose
alguses, mille peale oleks ta peaaegu endalt elu võtnud. Faust on teadlane,
kelle jaoks tarkus peitub pigem mõtteis mitte õpikus. Tema mõtted on
derpresiivsed ja ennasthävitavad. Faust polnud üldiselt millegiga rahul, isegi
kui ta leidis oma elu armastuse oli ta pigem murelik kui täis rõõmu.
4. Olulisemate
kõrvaltegelaste iseloomustus
Mephistopheles olles küll saatan oli samas ka
teose koomik, näidates purjutanud üliõpilastele oma võimeid. Ta proovis tihti
Fausti nurki lihvida, kui Faust lasi tal midagi teha või tuua, siis ta kas
proovis teda ümber veenda või kompromisse leida. Näiteks, ta ei lubanud
Faustile kohe Gretchenit, nii nagu Faust tahtis.
5. Teose miljöö
Teose
tegevus toimus tumedal keskajal, kus inimeste maailmapilt oli vertikaalne ning
terve elu käis ristiusu ümber, elu põhimõtteid järgiti karmilt piiblist. Sellel
ajal elas juba suurem osa elanikkonnast linnas, kuid sellele autor väga
tähelepanu ei pööra. Inimesed olid ettevaatlikud, mitte näidates oma õiget
palet. Teoses oli ka väga palju üleloomuliku, mis tegi kindlasti selle
kirevamaks.
6. Minu arvamus
teosest
Teos ei olnud nii segane lugemine
nagu kõik selle algul tembeldasid, kuid oli siiski selline hall ja kuiv nagu
kuiv kihiline pirukas, sest pigem võimutses tegelastes negatiivne emotsioon ja
oli vähe sära ning kihiline seepärast, et seda lugedes ei saanud mõelda
madalalt, vaid pidi pealiskaudsest sügavamale minema. Loo keskel, kiskus ka
põnevaks, mis on alati hea, kuid lõpp oli samas natuke segane ning hüplev. Loo
silmapaistvaim tegelane minujaoks oli Mephistopheles.
Intertekstuaalne
lisaülesanne
Saatanaga kokkuleppe tegemisega teoseid on
kirjanduses väga palju. Ise olen lugenud peale „Fausti“ veel kahte raamatut,
kus selles juttu tehakse. Üheks on Rehepapp, kus inimestel oli tihti
vanapaganaga jamasi, sest nad olid talle võlgu ja teine teos, mille pealkiri
mulle hetkel ei meenu, kus poiss teeb saatanaga lepingu, et ta võidab kõik
kihlveod ning teenib endale rikkuse pannes panuseid hobuste võiduajamisel. Ma
arvan, et sellised teoseid on palju, sest see kirjandus on ristiusu religioonis
ning sellega tahetakse midagi edasi anda, et ei tasu ahneks minna ja
„saatanaga“ lepingut teha, sest sellest lõpuks midagi head loota ei ole.
See teine raamat on "Timm Thaler ehk müüdud naer". Huvitav küll, kust sa leidsin saatana sellise nimekuju?
ReplyDelete